بازی‌های مناسب برای کودکان ۲ ساله

بهترین بازی‌هایی که می‌توانید با کودک دو ساله‌ی خود انجام دهید تا به او کمک کنید که مهارت‌های تازه‌ای را فرا بگیرد و همزمان با یادگیری، تفریح کند، را در ادامه مطلب بخوانید.

۲۴ ماهه تا ۳۰ ماهه

یکی تو یکی من

شرح بازی

تمام آنچه که برای انجام این بازی نیاز دارید، یک دسته از اشیایی همچون مداد رنگی، تیله، یا دکمه‌های بزرگ و همچنین یک صفحه یا جعبه برای هر کدام از شما است. تعدادی از این اشیاء را به کودک خود بدهید و از او بخواهید که آن‌ها را بین خودتان تقسیم کند. او باید یکی  از اشیاء را برای شما و یکی را برای خودش بگذارد و این کار را تکرار کند تا اشیاء تمام شوند.  در هنگام تقسیم، این جمله را  با هم تکرار کنید: «یکی برای تو، یکی برای من». ممکن است لازم باشد که در ابتدا به او نشان دهید که چه کار باید بکند.

پس از اینکه کودک شما در این بازی مهارت یافت، شخص سومی را به بازی خود اضافه کنید. این شخص سوم می‌تواند یکی از دوستان کودک‌تان، یا  عروسک خرسی او یا عروسک دیگری باشد. این بار، کودک باید اشیاء را بین سه نفر تقسیم کند. 

فوائد و نتایج

با انجام این بازی کودکتان تقسیم کردن را یاد می‌گیرد و همچنین اگر پس از پایان کار، تعداد  اشیاء هر شرکت کننده را برایش بشمارید، کم کم با مفهوم اعداد و شمارش هم آشنا خواهد شد.

بسکتبال خانگی

شرح بازی

چند برگه روزنامه باطله را مچاله کنید کنید و تعداد زیادی توپ بسازید. پیش از آغاز بازی، زمین بازی را خالی کنید و هر چیزی که مانع بازی شما می‌شود را از سر راه بردارید. رقابت را اینگونه آغاز کنید که ببینید چه کسی می‌تواند توپ‌ها را دورتر پرتاب کند. در مرحله‌ی بعد، یک سبد یا سطل کاغذ باطله بردارید و آن را در فاصله‌ی حدود یک متری خود قرار دهید. حالا ببینید چه کسی می‌تواند توپ‌هایش را درون سبد بیندازد.

فوائد و نتایج

این بازی جسمانی، علاوه بر اینکه او را مدت زیادی سرگرم می‌کند، به افزایش هماهنگی میان دست و چشم کودک‌تان هم کمک می‌کند

غریبه بیرون

شرح بازی

این بازی را با تعدادی تکه میوه یا مجموعه‌ای از قطعات رنگی شروع کنید. مثلاً یک جفت سیب و یک عدد موز (یا دو قطعه‌ی آبی رنگ و یک قطعه‌ی زرد رنگ) را در مقابل کودکتان قرار دهید. سپس از او بپرسید کدام غریبه باید بیرون برود؟ پس از اینکه کودک نوپای شما در این بازی مهارت یافت، می‌توانید آن را مشکل‌تر کنید. از تصاویر یا شکل‌های مقوایی مثلاً دو مربع و یک مثلث (یا دو گل و یک درخت) استفاده کنید و ببینید آیا کودک شما می‌تواند تفاوت آنها را تشخیص دهد.

فوائد و نتایج

این یک بازی بی‌نظیر برای کمک کردن به کودک شما برای فهمیدن مفاهیم «شبیه» و «متفاوت» است.

گشت و گذار

شرح بازی

با گشت گذار رفتن در هنگام ناهار، یک روز عادی را خاطره انگیز کنید. اصلاً نیازی نیست که بیرون خانه بروید. تنها کافی است یک زیلو کف سالن پهن کنید!  برخی غذاهای انگشتی مورد علاقه‌ی کودک‌تان (مثل ساندویچ‌های ریز، تکه‌های سبزی، یا تخم مرغ آب‌پز) را آماده کنید. روی زمین بنشینید و کودک‌تان را ترغیب کنید که وانمود کند که هر دوی شما در جایی کاملاً متفاوت هستید. شما می‌توانید روی یک کوه بلند باشید یا در یک جنگل انبوه یا کنار یک رودخانه‌ی خروشان

فوائد و نتایج

کودک شما از این نوآوری خوشش خواهد آمد و شما با این بازی به او کمک خواهید کرد که قوه‌ی تخیل خود را بالا ببرد.

توی دریا نیفتی!

شرح بازی

یک میدان پر از مانع در خانه درست کنید. وانمود کنید که قالی، دریا است و کودک شما باید بدون اینکه پایش خیس شود، خودش را به سمت دیگر اتاق برساند. تعدادی پشتی، یا مجله یا ورقه کاغذ را روی کف اتاق پخش کنید و از آنها به عنوان سنگ‌هایی که باید روی آنها راه رفت، استفاده کنید. 

فوائد و نتایج

این بازی جالب و جسمانی،  به بهبود  تعادل و  هشیاری فضایی کودک کمک خواهد کرد.

توی دریا نیفتی

خمیر بازی

شرح بازی

با کمک کودک، مقداری خمیر درست کنید سپس:

  1. خمیر را گلوله کرده و روی میز، جلوی کودک قرار دهید.  تعدادی سنگ، چوب، نوار کاغذی و غیره در کنار او بگذارید؛ شاید بخواهد از آنها استفاده کند
  2. یک گلوله خمیر برای خودتان بردارید
  3. هیچ چیز نگویید و کاری نکنید! تنها منتظر بمانید و به کودکتان گوش بدهید.

مشاهده کنید، صبر کنید، و گوش دهید:

مشاهده: به اعمال کودکتان توجه کنید بدون اینکه چیزی بگویید یا کاری انجام دهید. دست کم ۳۰ ثانیه به کودک مهلت دهید تا کاری بکند؛ او ممکن است به خمیر چنگ بزند یا آن را بکشد یا لوله‌اش کند. حرکات او را نگاه کنید و ببینید که او به چه چیزی علاقه‌مند است.

صبر: صبر کنید تا کودک کاری بکند یا چیزی بگوید.

ساکت بنشینید و صبر کنید بدون اینکه حرفی بزنید. به او نگویید که به نظرتان باید با خمیر چه کار کند. فقط به آرامی مقداری از خمیر را برای خودتان بردارید. هدف شما باید این باشد که به کودکتان این فرصت را بدهید که هر کاری که خودش خواست را اول انجام دهد.

گوش دهید: بدون اینکه سخنش را قطع کنید، به او گوش دهید.

اگر چیزی به زبان آورد، پاسخ دهید و علاقه نشان دهید اما هرگز به او نگویید که چه کار کند یا برای امتحان کردنش، از او سوال نپرسید: مثلا نپرسید: «این چیه؟» یا «داری چی درست می کنی؟». او هنوز نمی‌داند که دارد چه کار می‌کند!

هنگامی که معلوم شد که  او فهمیده‌ است که می‌خواهد چه کار کند، با او همبازی شوید.

همبازی شدن شما به این معنی است که:

شما باید اسباب بازی‌های خودتان را داشته باشید (به جای اینکه اسباب بازی او را قرض بگیرید)

به کارهای کودکتان نگاه کنید و علاقه‌مندی خود را نشان دهید.

مثل یک بچه بازی کنید. از کارهای او تقلید کنید و خوش بگذرانید.

آنچه او انجام می‌دهد را تشریح کنید: مثلاً بگویید: «اوه! تو داری با چوبهات توی خمیر را سوراخ می کنی. بذار منم همین کار را بکنم». سخنتان باید خلاصه و کوتاه باشد و سپس در سکوت صبر کنید تا او چیزی بگوید یا دوباره کاری انجام دهد.

گهگاهی نکته‌های جالبی به به زبان بیاورید: مثلاً بگویید: «یه تیکه‌ی گنده می‌چینم. ببین چه تیکه‌ی بزرگیه!» دقت کنید که نکته‌های شما به فعالیت کودک مربوط باشد و توجه او را از کاری که انجام می‌دهد منحرف نکند. خیلی مهم است که فعالیت او را عوض نکنید و یا به او نگویید که چه کار کند.

نتایج و فوائد

  • مدت زمان زیادی کودک سرگرم است
  • خلاقیت کودک را افزایش می‌دهد.
  • عضلات دست کودک تقویت می‌شود.
  • هماهنگی دست - چشم افزایش مي‌یابد.
  • موجب رشد احساسی کودک می‌شود. مثلا له کردن خمیر می‌تواند یک روش بی‌خطر برای خالی کردن خشم یا انرژی انباشته کودک باشد و او را بسیار آرام کند.

ملاحظات مهم

مثل هر فعالیت دیگری، خمیر بازی هم خطرات خاص خود را دارد. بنابراین توصیه می‌شود که کودک دست کم دو سال سن داشته باشد.

30 ماهه تا 36 ماهه

روز قرمز

شرح بازی

یک روز هفته را رنگی کنید. یک رنگ انتخاب کنید، مثلاً قرمز، و این رنگ را به آن روز اختصاص دهید. چیزی قرمز رنگ بر تن کنید. برای صبحانه، مربای توت فرنگی بخورید. یک نقاشی قرمز بکشید. چند گل قرمز بچینید. برای ناهار، یک پیتزا که رویش را با گوجه فرنگی پوشانده‌اید، بخورید. وقتی دارید به فروشگاه می‌روید، ماشین‌های قرمز رنگ در خیابان را بشمارید. در راه بازگشت به خانه، یک لیوان آب هندوانه بخورید.

نتایج و فوائد

یک روش عالی برای آموزش رنگ به کودک نوپای شما!

خرچنگ قورباغه!

شرح بازی

یک جعبه مداد رنگی قابل شستشوی سایز بزرگ بخرید. چند برگه کاغذ سفید بزرگ روی کف اتاق پهن کنید و با کودکتان مشغول نقاشی و نوشتن شوید. نگران این نباشید که حتماً شکل‌های واقعی بکشید. او حتی از پر کردن کاغذ‌ها با شکل‌ها و رنگ‌های مختلف، لذت خواهد برد.

نتایج و فوائد

این فعالیت خلاقانه، برای رشد هماهنگی بین دست و چشم کودک هم مفید است.

سروش میگه!

شرح بازی

اگر چه این یک بازی گروهی است، اما با دو نفر هم می‌شود به خوبی بازی شود. ابتدا با دستورات ساده شروع کنید؛ مثلاً بگویید: «سروش میگه، دستت را بذار روی سرت» و به کودکتان نشان دهید که چه کار باید بکند. نکته‌ی این بازی این است که کودک رفتار شما را تقلید کند. سپس با دستورهای دیگری بازی را دنبال کنید مثلاً «سروش میگه، دستت را بذار روی زانوت» و «سروش میگه، دست به سینه شو». تعدادی دستور خنده دار هم در بازیتان بگنجانید مثل «سروش میگه، زبونتو درآر!»

برای کودکان دوساله‌ی بزرگ‌تر، می‌توانید بگویید «انگشت پاتو بگیر» و جمله‌ی «سروش میگه» را حذف کنید. وقتی شما این کلمات جادویی را نگفتید، کودک نباید دستورات شما را اجرا کند! 

نتایج و فوائد

یک بازی تکراری عالی که برای آموزش اعضای بدن به کودک نوپا بسیار مناسب است.

سرد و گرم

شرح بازی

یک بازیچه‌ی مورد علاقه‌ی کودک را در یک اتاق مخفی کنید و  از کودک نوپا بخواهید داخل اتاق بیاید و سعی کند که آن را پیدا کند. هنگامی که به هدف نزدیک شد، بگویید «گرم شده‌ای». وقتی که خیلی نزدیک شد، بگویید «داغ شده‌ای» و هنگامی که کودک خیلی دور است بگویید «سرد شده‌ای». اگر کودک ناامید شد،  دست او را بگیرید و با هم گنج را پیدا کنید.

نتایج و فوائد

این بازی جالب، قانون بقای اشیاء را به کودکان یاد می‌دهد؛ اینکه شما چیزی را نمی‌بینید، دلیل نمی‌شود که اینجا نباشد.

همه افتادند

تعدادی بطری پلاستیکی یا لوله‌ی مقوایی بردارید. می‌توانید آنها را با برچسب و یا نقاشی کردن، تزئین کنید. در ابتدا، تنها سه یا چهار بطری را در فاصله‌ی یک متری خط پرتاب قرار دهید. یک توپ نرم بزرگ و یا یک جفت جوراب گلوله شده را به کودک بدهید و از او بخواهید که از پشت خط پرتاب به سمت بطری‌ها پرتاب کند یا قل بدهد تا بطری‌ها بیفتند. هر چه که کودک مهارت بیشتری پیدا کرد، فاصله‌ی خط پرتاب را از بطری‌ها بیشتر کنید. با هر بار افتادن هر بطری، تعداد باقی‌مانده‌ی آنها را بلند بلند بشمارید.

نتایج و فوائد

یک بازی جالب و فعال با توپ، که به کودک نوپا کمک می‌کند تا شمردن را یاد بگیرد.

سایت کودک

نظرات و درخواست‌ها

ارسال نظر

چنانچه نظر یا انتقادی نسبت به سایت کودک دارید یا در زمینه خاصی نیاز به راهنمایی دارید، با کمک فرم زیر موضوع را با ما در میان بگذارید