شش عاملی که می‌توانند موجب تغییر رنگ چشمان شما شوند

فکر کردن به امکان تغییر رنگ چشم‌ها، چیز غریبی نیست. بسیاری از ما ممکن است در مقاطعی از زندگیمان کنجکاو شویم و بخواهیم بدانیم که اگر چشمانمان رنگ دیگری بود، ظاهرمان به چه صورت در می‌آمد؟ اگر چه ممکن است این موضوع به ظاهر خنده‌دار  باشد، اما باید بدانیم که چشم‌ها واقعا می‌توانند تغییر رنگ بدهند. چگونه این امر شدنی است؟  بگذارید از مبانی موضوع شروع کنیم:

اول از همه، این عنبیه است که چشمان را رنگی می‌کند. عنبیه ماهیچه‌ای است در چشم که با منقبض و منبسط شدنش، اندازه‌ی مردمک . .چشم را تغییر می‌دهد. وقتی چشم در معرض نور زیاد قرار بگیرد، مردمک چشم کوچک می‌شود و برعکس، در محیط های تاریک، مردمک چشم باز می‌شود تا نور بیشتری به شبکیه برسد. وقتی که مردمک تغییر اندازه می‌دهد، رنگدانه‌های عنبیه در هم فشرده می‌شوند یا از هم باز می‌شوند و این اتفاق باعث می‌شود که رنگ چشم اندکی تیره‌تر یا روشن‌تر به نظر برسد.

البته، نور محیط تنها عاملی نیست که موجب تغییر رنگ چشمها می‌شود؛ عوامل دیگری هم هستند که ممکن است رنگ چشمان را عوض کنند:

۱- سن

بچه‌ها معمولا با چشمانی روشن به دنیا می‌آیند و اغلب به تدریج که بزرگ‌تر می‌شوند، چشمانشان هم تیره‌تر می‌شود. دلیل آن هم این است که رنگ چشم با ژن‌های شما و مقدار ملانین موجود در بدنتان تعیین می‌شود. با افزایش سن، مقدار ملانین دور مردمک به تدریج زیاد می شود و چشم شما را تیره‌تر می‌کند.  البته حدود 10-15 درصد از سفیدپوستان، تجربه‌ی متفاوتی دارند؛ رنگ چشم این افراد به تدریج روشن‌تر می‌شود که دلیل آن، تغییرات یا تخریب رنگدانه‌های عنبیه است.

۲- در معرض نور خورشید بودن

فرآیند تولید ملانین از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید فعال می شود. این مطلب به این معنی است که اگر برای مدتهای طولانی در معرض نور خورشید قرار بگیرید، چشمانتان اندکی تیره‌تر خواهد شد.

۳-احساسات

برخی احساسات، اندازه‌ی مردمک و در نتیجه رنگ عنبیه را تغییر می‌دهند. هنگام شادی، خشم یا غم، بدن شما هورمونی ترشح می‌کند که باعث تغییر اندازه‌ی مردمک می‌شود. وقتی که شاد یا عصبانی هستید، معمولاً چشمان شما درخشان‌تر می‌شود در حالی که اگر گریه کنید چشمانتان قرمز می‌شود و موجب می‌شود که چشمانتان روشن‌تر به نظر برسند.

4-پوشش و آرایش

لباس های تیره‌تر و همچنین مواد آرایشی رنگی که روی پلک‌ها مالیده می‌شوند یا خط چشم سفیدرنگ،  همگی مواردی هستند که باعث می‌شوند چشم شما روشن‌تر و درخشان‌تر به نظر برسد. البته چشمان شما واقعاً تغییر رنگ نمی‌دهند؛ این تنها نوعی خطای دید است ولی به هر حال، چشمان شما اندکی بیشتر از حالت معمول، جلب توجه خواهند کرد!

5-تغذیه

انگلیسی‌ها ضرب المثلی دارند که می‌گوید «شما همانی هستید که می‌خورید!» و در مورد چشمهاِ این مطلب کاملاً درست است! نوع تغذیه شما بر رنگ چشم هایتان اثر می‌گذارد. اگر غذاهای زیر را همیشه مصرف کنید چشمانتان تغییر رنگ می‌دهند:

اسفناج

اسفناج غنی از آهن است و این آهن زیاد موجب می‌شود که چشمانتان جوان‌تر شود و روشن‌تر بدرخشد!

عسل ارگانیک

مصرف مرتب عسل موجب می‌شود که چشمان شما روشن‌تر و درخشان‌تر شوند.

ماهی

مصرف ماهی می‌تواند شدت رنگ چشمان شما را زیاد کند و بسته به مقدار مصرف، این تغییر می تواند دائمی باشد

روغن زیتون

خیلی‌ها اعتقاد دارند که افزودن روغن زیتون به غذا موجب تغییر رنگ چشم‌ها می‌شود.

پیاز

مصرف مرتب پیاز، باعث تغییر تدریجی رنگ چشم و پوست می‌شود

مغزه‌جات

مغزه‌جات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و خواهید دید که چشمانتان به تدریج روشن‌تر می‌شود.

(توجه شود که مغزه‌جات بوداده اثری بر رنگ چشم ندارند چرا که مواد غذایی‌ای که می‌توانند موجب تغییر رنگ چشم شوند، در اثر حرارت زیاد تخریب می‌شوند)

چای بابونه

با نوشیدن چای بابونه، چشم‌ها در حالت استراحت قرار می‌گیرند و اندازه مردمک تغییر می‌کند و این موجب می‌شود که چشم‌ها به رنگ دیگری (معمولاً رنگی گرم‌تر) به نظر برسند.

۵- سلامت

وقتی که ناخوش هستید یا اگر دچار بیماری‌های چشمی زیر شوید، رنگ چشمانتان به طیف زرد یا سبز نزدیک می‌شود:

سندروم هورنر

یوئیت

سندروم پراکندگی رنگدانه

 

برای آگاهی از فرآیند تغییر رنگ چشم در نوزادان  این مقاله را بخوانید

سایت کودک

نظرات و درخواست‌ها

ارسال نظر

چنانچه نظر یا انتقادی نسبت به سایت کودک دارید یا در زمینه خاصی نیاز به راهنمایی دارید، با کمک فرم زیر موضوع را با ما در میان بگذارید

دیدگاه شهسواره

سلام چطور عسل در رنگ چشم اثر میگذارد

دیدگاه آیدا

چگونه رنگ چشم بزرگ سال را تغییر دهیم ؟

دیدگاه دایانا

سال 1394 7شهریور