ده دلیل نخوابیدن کودک

وقتی که خسته هستید و  نیمه شب باز از خواب بیدار می‌شوید تا بچه‌ی گریان خود را آرام کنید، بخصوص اگر قرار است فردا روز  سختی باشد، احساس درماندگی شدیدی به شما دست خواهد داد. به این فکر فرو می‌روید که چرا کودکتان نمی‌خوابد و چطور می‌توانید این مشکل را برطرف کنید؟

 وقتی که نوزادتان با مشکل به خواب رفتن مواجه است،  او هم مانند بسیاری از بزرگسالانی است که سخت به خواب می‌روند؛ بیشتر مردم در اثر عوامل خاصی دچار بی‌خوابی می‌شوند: عواملی مثل کافئین زیاده از حد، تماشای تلوزیون پیش از خواب، و یا تنش زیاد، مواردی هستند که خواب افراد را دچار اختلال می‌کنند.

یک سری عوامل خاص موجب بی‌خوابی کودک شما می‌شوند و شما باید به عنوان نخستین گام در برطرف کردن مشکل نوزادتان، این عوامل را شناسایی نمایید. در این مقاله ده عامل عمده‌ی به وجود آورنده‌ی بی‌خوابی در نوزادان تشریح شده‌اند:

1-تحریک بیش از حد

در محیطی که بیش از حد محرک است،  برای کودک سخت است که آرام بگیرد و خواب رفتن در موعد خواب، دشوار می‌شود. در چنین محیطی ممکن است کودک شما، بیش از حد هشیار، بی‌قرار، یا حتی نگران بشود.

مغز کودک شما در حال رشد است و این مغز  به طور مرتب در حال دریافت پیام‌های تازه است. هر زمان ممکن است میزان این پیام‌ها از ظرفیت مغز کودک بیشتر شود. هر تجربه و هر احساس تازه، موجب برانگیختن عصب‌ها می‌شود. تمام این تجربیات هیجان‌انگیز شبکه‌هایی قوی در مغز کودک شما می‌سازند.

مسئله این است که مغز کودک برای پردازش انبوه اطلاعاتی که دریافت می‌کند، به استراحت نیاز دارد و برای استراحت، باید ارسال پیام‌های جدید به مغز متوقف شوند.در زمان خواب، شبکه‌های تشکیل شده در مغز مرتب می‌شوند. حافظه پردازش می‌شود، تجربیات طبقه‌بندی می‌شوند و محصولات فرعی بی‌مصرفِ تولید شده در زمان بیداری پاکسازی می‌شوند.

کاهش تحریکات پیش از زمان خواب، به مغز کودک شما کمک می‌کند تا وارد یک  حالت سکون و آرامش شود. تحریکات از طریق صداها، صحبت‌کردن، کتاب‌ها، اسباب بازی‌ها، تلوزیون‌های روشن،  موبایل‌ و تبلت، و ... به کودک منتقل می‌شوند.

2- نبود نظم

در این شکی نیست که نظمی معمولی برای کودکتان مفید است.  بجای اینکه سعی کنید برای کودکتان برنامه‌ریزی سفت و سختی در نظر بگیرید،  تمرکز خود را بر این هدف بگذارید که کودکتان یاد بگیرد زمان‌های مشخصی از روز را به فعالیت‌های خاصی ارتباط دهد.

برنامه‌ی روزانه به ایجاد انتظارات مثبت کمک می‌کنند. این برنامه‌ها به مغز و بدن کودک  کمک می‌کنند تا در جستجوی علامتی باشد که  نشان دهنده‌ی فعالیت بعدی است.

>این مقاله در حال تکمیل است<

سایت کودک

نظرات و درخواست‌ها

ارسال نظر

چنانچه نظر یا انتقادی نسبت به سایت کودک دارید یا در زمینه خاصی نیاز به راهنمایی دارید، با کمک فرم زیر موضوع را با ما در میان بگذارید