چطور می‌توانم در افزایش وزن، به کودک خود کمک کنم؟

با بالا رفتن سن کودکان، برای اینکه به طور متناسب رشد کنند، وزنشان هم زیاد می‌شود. اما بعضی بچه‌ها به مقدار کافی افزایش وزن پیدا نمی‌کنند. بیشتر وقت‌ها، دلیل این مشکل این است که کودک به اندازه‌ای که نیازهایش برآورده شوند، غذا نمی‌خورد. در این مواقع با کمی برنامه‌ریزی،  کودکان به وزن لازم می‌رسند تا دچار اثرات نامطلوب  ناشی از آن بر سلامتشان نشوند.

چطور بفهمم که کودک من به اندازه‌ی کافی وزن کسب نکرده است؟

همه‌ی کودکان دارای الگوی طبیعی رشد مخصوص خود هستند.  رشد کودک شما هنگامی مناسب است که در امتداد الگوی رشد طبیعی خودش، بزرگ شود. شما می‌توانید با وارد کردن وزن کودک خود در این صفحه، از وضعیت کودک خود آگاه شوید.

چرا وزن فرزندم به اندازه‌ی کافی زیاد نمی‌شود؟

هر کدام از دلایل زیر می‌توانند موجب افت رشد وزنی فرزند شما باشد:

  • او در دوره‌ی جهش رشدی قرار گرفته است و نیاز او به انرژی زیاد است
  • اشتها ندارد یا به غذا نه می‌گوید.
  • بدغذا است. (تنها به چند نوع غذای بخصوص میل دارد) (نکات مربوط به کودکان بدغذا را از اینجا بخوانید)
  • بیش از حد آهسته غذا می‌خورد.
  • حواسش از غذا خوردن پرت می‌شود و یا علاقه‌اش به سریع خوردن را از دست می‌دهد.
  • دچار بیماری خاصی شده است.

عواقب عدم افزایش وزن کافی کدامند؟

عدم کسب وزن کافی در کودکان می‌تواند به کاهش سطح ویتامین‌ها و مواد معدنی منجر شود و در مدرسه، کودک دچار مشکلات یادگیری شود.

همچنین، عدم کسب وزن مطلوب،  می‌تواند باعث  اختلال رشد کودک شود. اختلال رشد زمانی رخ می‌دهد که کودک در مقایسه با کودکان دیگر، وزن لازم را کسب نکرده باشد. اختلال رشد می‌تواند باعث کاهش رشد و تاخیر در رشد مغزی شود. تنها یک متخصص تغذیه می‌تواند معلوم کند که آیا کودک شما دچار اختلال رشد شده است یا نه.

چطور می‌توانم به کودکم کمک کنم تا وزنش زیاد شود؟

با ایجاد تغییراتی کم در وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌هایی که کودک در طول روز مصرف می‌کند،  می‌توانید مقدار کالری دریافتی توسط کودک را بالا ببرید. نکات زیر می‌تواند به فرزندتان کمک کند که وزنش زیاد شود:

راهنماهای تغذیه‌ای استاندارد را رعایت کنید

  • همانطور که در راهنمای غذایی کانادا ذکر شده است، انواع مختلف غذا را در وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها بگنجانید. در چیدن وعده‌های غذایی اصلی، دست کم سه گروه غذایی (از چهار گروه غذایی اصلی) باید  انتخاب شوند. در میان وعده‌ها، حداقل باید دو گروه غذایی وجود داشته باشد. . تنوع غذایی باعث می‌شود که کودکتان انواع مواد مغذی را دریافت کند و همچنین باعث می‌شود که کودک به غذا خوردن علاقه پیدا کند.
  • وعده‌های غذایی باید سبک باشند. معده‌ی کودکان کوچک است.  یک وعده غذای پر حجم ممکن است مناسب کودک شما نباشد و بنابراین او را از غذا خوردن دلزده کند. بهتر است حجم غذای او حدودا یک چهارم حجم غذای یک انسان بزرگسال باشد. ارزش غذایی، غذایی که برای کودکتان فراهم می‌کنید باید بالا باشد و همچنین لازم است که برنامه‌ی غذا خوردن او منظم و باقاعده باشد. در پایان وعده‌ی غذایی، اگر کودکتان همچنان احساس گرسنگی می‌کند، غذای بیشتری در اختیارش قرار دهید.

غذاها و آشامیدنی‌های پرانرژی و مغذی را انتخاب کنید

  • تا وقتی کودکتان سیر نشده است، به او آب یا آشامیدنی دیگری ندهید. مایعات به سرعت معده‌ی کوچک کودک را پر می‌کنند. وقتی می‌خواهید به او نوشیدنی بدهید، از نوشیدنی‌های پر کالری مثل میلک شیک،  یا نرم‌نوش‌های میو‌ه‌ای که با شیر کامل درست شده‌اند، یا ماست پرچرب و یاخامه‌ی صبحانه به او بدهید. تا کالری (انرژی) بیشتری به بدن او برسد.
  • غذاهای پرکالری مثل انواع گوشت، مرغ، ماهی‌های چرب مثل سالمون، پنیر پر چرب (با چربی بیش از 20 درصد)، پنیر خامه‌ای، ماست پرچرب (چربی بیش از ۳ درصد) را در وعده‌های غذایی کودکتان بگنجانید.

به غذاهای روزانه، چربی و روغن اضافه کنید

  • به غذاهای کودکتان، کره، مارگارین غیر-هیدروژنه، روغن‌های گیاهی مثل روغن زیتون یا روغن کانولا، سس سالاد، کره بادام زمینی، سس  گریوی، آووکادو، و  آب قلم گوساله اضافه کنید.
  • به سوپ، میلک شیک، و سیب زمینی، خامه اضافه کنید.

وعده‌ی غذایی را شاد کنید

  • کودکتان را وادار به غذا خوردن نکنید.  کودکان وقتی که گرسنه باشند، غذا می‌خورند. مجبور کردن کودکان به غذا خوردن، می‌تواند باعث شود که آنها کمتر غذا بخورند. وظیفه‌ی شما این است که غذا را در دسترس او قرار دهید اما این کودک شما است که تصمیم می‌گیرد که چقدر غذا بخورد.
  • در غذا خوردن عجله به خرج ندهید. کودکانی که آهسته غذا می‌خورند، به زمان بیشتری برای تغذیه نیاز دارند.
  • در هنگام غذا خوردن، تلوزیون و کامپیوتر و موبایل را از بچه‌ها دور کنید تا تنها بر غذا خوردن متمرکز شوند

آیا باید به کودکم مکمل غذایی بدهم؟

مکمل‌های غذایی مواد مغذی و انرژی اضافه‌تری را برای کمک به رشد کودک ارائه می‌کنند.  این مکمل‌های غذایی باید توسط یک پزشک یا متخصص تغذیه  پیشنهاد شوند. نوع مکمل پیشنهادی به سن کودک بستگی دارد. به خاطر داشته باشید که باید ابتدا به کودکتان غذای اصلی‌اش را بدهید و پس از آن، مکمل غذایی را به او بخورانید.  اطلاعات بیشتر در این مورد را از پزشک خود مطالبه کنید.

چه موقع باید کودکم را نزد پزشک ببرم؟

اگر متوجه تغییر ناگهانی در الگوی تغذیه‌ی فرزندتان شدید، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که کودکتان دچار مشکلات تغذیه‌ای یا احتمالا بیماری نیست.

چطور وزن کودکم را ردیابی کنم؟

هر کودکی دارای الگوی رشد منحصر به فردی است. کودک خود را به صورت دوره‌ای (توسط پزشک یا مددکاران مراکز بهداشت) وزن کشی کنید و نمودار وزن او را رسم نمایید. اگر الگوی تغذیه‌ی او تغییر کرد و یا اگر نگران وزن او شدید، با پزشک خود یا یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

خلاصه

از راهنمای غذایی کانادا پیروی کنید و در رژیم غذایی کودک خود از غذاهای پر کالری و مغذی  استفاده کنید تا کودکتان وزن طبیعی خود را پیدا کند و دچار عوارض ناشی از سوء تغذیه نشود. اگر کودکتان در خوردن غذا وسواس دارد، نکات مربوط به کودکان بد غذا را رعایت کنید. اگر نگران وزن کودک خود هستید با یک پزشک متخصص کودکان و یا یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

سایت کودک

نظرات و درخواست‌ها

ارسال نظر

چنانچه نظر یا انتقادی نسبت به سایت کودک دارید یا در زمینه خاصی نیاز به راهنمایی دارید، با کمک فرم زیر موضوع را با ما در میان بگذارید